British Airways są to brytyjskie linie lotnicze jedne z najdłużej istniejących, a zarazem jedne z największych na świecie. Siedziba tych linii lotniczych mieści się w pobliżu lotniska Heathrow w Londynie. Historia brytyjskich linii lotniczych sięga początków lotnictwa cywilnego i powstania w 1919 roku firmy Aircraft Transport and Travel Limited oraz Imperial Airways powstałej w 1924 roku. British Airways powstało w 1973 roku z połączenia państwowych towarzystw lotniczych British Overseas Airways Corporation (BOAC) i British European Airways (BEA).
W roku 1987, za rządów Margaret Thatcher, sprywatyzowano firmę i włączono do obrotu giełdowego w Londynie i Nowym Jorku. Brytyjskie linie lotnicze są członkiem sojuszu Oneworld, do którego należą jeszcze takie linie lotnicze jak: Finnair, Iberia, American Airlines czy Quantas.
W Polsce pierwszy raz samoloty British Airways lądowały już przed II wojną światową. Pierwszy rejsowy lot pasażerski z Polski odbył się 8 kwietnia 1958 roku na trasie Warszawa - Londyn. Od 1998 roku oddział British Airways w Polsce jest również oficjalnym przedstawicielem linii Qantas na terenie kraju. Od sierpnia 2003 roku oba koncerny rozpoczęły sprzedaż biletów na loty łączone (code-share) na trasie Warszawa - Londyn i Londyn - Warszawa.
Z Polski przewoźnik British Airways odbywa bezpośrednie loty:
- z Krakowa do: Londynu - Gatwick
- z Warszawy do: Londynu
Od kwietnia 2003 roku British Airways jako pierwsze linie lotnicze w Polsce zniosły zasadę Sunday Rule (konieczność spędzenia najbliższej nocy z soboty na niedzielę w miejscu docelowym) i obniżyły ceny biletów do Londynu. Dało to pasażerom korzystającym z usług linii lotniczej więcej możliwości dowolnego wyboru opcji. British Airways, jako pierwsze linie, wprowadziły program lojalnościowy dla swoich pasażerów. Na dalekich trasach pasażerowie British Airways mają do wyboru cztery klasy podróży: World Traveller (klasa ekonomiczna), World Traveller Plus (klasa ekonomiczna o podwyższonym standardzie), Club World (klasa biznes) i First (pierwsza klasa). W każdej z klas British Airways zapewniają swoim pasażerom najwyższej jakości obsługę i serwis. W Club World i First zainstalowane są fotele, które rozkładają się w wygodne i zupełnie płaskie łóżka. Na każdym lotnisku, które jest obsługiwane przez linie lotnicze British Airways, znajdują się przedstawiciele linii lotniczych, którzy służą podróżnym radą i pomocą oraz negocjujący dla nich specjalne stawki w hotelach na całym świecie.
Na terminalu 1 lotniska Heathrow znajduje się specjalna strefa odpraw tzw. Airways Premium Check-in dla pasażerów podróżujących klasą biznes oraz uczestników programów lojalnościowych posiadających srebrne i złote karty Executive Club. Strefa ta zmniejsza do minimum czas i formalności związane z odprawą. Linie lotnicze British Airways wprowadziły również samoobsługowe stanowiska do odprawy oraz e-udogodnienia, dzięki czemu pasażerowie mają dostęp on-line do zrobionych przez siebie rezerwacji oraz możliwość wyboru miejsca i menu.
W poczekalniach biznesowych linie, we współpracy z British Telecom, wprowadziły bezprzewodowy, szerokopasmowy dostęp do internetu.
Flota przewoźnika składa się z ponad 310 samolotów typu Airbus 321, A320, A319, Boeing 747-400 oraz Boeing 777 obsługujących dalekie rejsy. Dziś British Airways to jeden z największych światowych przewoźników obsługujący blisko 36 milionów pasażerów rocznie.
Pasażerów korzystających z usług British Airways obowiązują następujące zasady:
- Bagaż podręczny - podróżując liniami British Airways pasażer może wnieść na pokład jedną torbę do 23 kg (musi być w stanie sam umieścić torbę w luku nad fotelami). Dla niemowląt i dzieci do 11 roku życia przysługuje jedna sztuka bagażu podręcznego do 23 kilogramów. Sztuka bagażu nie może być większa niż 56cm x 45cm x 25cm (22ins x 18ins x 10ins) (wliczając kieszenie, koła i uchwyty) Produkty płynne i galaretowate, jak np. artykuły kosmetyczne i pielęgnacyjne są dozwolone w bagażu podręcznym, o ile spełniają następujące wymogi:
- Pojemniki z płynami i podobnymi produktami mogą mieć pojemność do 100 ml (na trasie do USA i Kanady obowiązuje pojemność do 90 ml.)
- Wszystkie pojedyncze pojemniki muszą być transportowane razem w jednej przeźroczystej, zamykanej torebce plastikowej (np. zaciskane torebki plastikowe tzw. "zipy") o maksymalnej pojemności jednego litra i o wymiarach 20 cm x 20 cm (8ins x 8ins)
- Na jedną osobę może przypadać maksymalnie jedna torebka.
- Torebkę należy okazać oddzielnie w trakcie kontroli bezpieczeństwa.
- Lekarstwa i żywność specjalnego przeznaczenia (np. pożywienie dla niemowląt), które w trakcie rejsu są potrzebne na pokładzie samolotu, nie muszą być transportowane w plastikowej torebce. Artykuły te muszą jednak także zostać okazane w trakcie kontroli bezpieczeństwa.
- Bagaż rejestrowany - na trasach europejskich pasażerowi British Airways przysługuje 1 sztuka bagażu o łącznej wadze 23 kg ( w klasie ekonomicznej - World Traveller i Euro Traveller). 2 sztuki bagażu w Club Europe i Worls Traveller Plus oraz 3 sztuki bagażu w klasie First i Club World. Dzieciom od 2 roku życia do 11 lat przysługuje taka sama liczba bagażu jak dla dorosłego pasażera. Do tego można zabrać fotelik samochodowy oraz wózek. Dzieciom poniżej 2 roku życia przysługuje 1 sztuka bagażu do 23 kg. Na dalekich trasach (USA, Kanada, Australia, Południowa Afryka, Kenia, Karaiby, Meksyk itp. ) każdemu klientowi przysługują 2 torby o wadze 23 kg każda w klasie ekonomicznej (World Traveller i World Traveller Plus) oraz 3 torby o wadze 23 kg każda dla klasy biznes i first (Club World i First). Wymiary 1 sztuki bagażu wynoszą 90cm x 75cm x 43cm (35.5ins x 29.5ins x 16ins), (wliczając kieszenie, koła i uchwyty), natomiast wymiary 2 sztuki bagażu wynoszą 240cm x 75cm x 65cm (94.5ins x 29.5ins x 25.5ins). Wózki dziecięce i wózki inwalidzkie przewożone są bezpłatnie.
- sprzęt sportowy - brytyjskie linie lotnicze umożliwiają swoim pasażerom przewożenie sprzętu sportowego. Można przewozić następujący sprzęt: wędkarski, do nurkowania, golfowy, łucznictwo, krykieta, do hokeja na trawie i lodzie, lacrossa, strzelectwo, narciarski i snowboardowy, kręgle, tenis i rowerowy. Rowery można przewozić wyłącznie w nylonowych pokrowcach, z wymontowanymi kołami i pedałami, z kierownicą ustawioną w pozycji równoległej. Rowery mogą być również przewożone w kartonowych opakowaniach, pod warunkiem że powietrze z opon zostanie spuszczone. Niektóre sprzęty sportowe, ze względu na swoje duże rozmiary (gabaryty) oraz trudności związane w ich przetransportowaniu, nie są akceptowane do przewozu przez linie lotnicze British Airways. Są to: lotnie, wiosła, tyczki, oszczepy, deski surfingowe i windsurfingowe, łodzie żeglarskie, kajaki, kanoe oraz narty wodne przekraczające dopuszczalne wymiary i ciężar.
- Linie British Airways zapewniają przewóz osób niepełnosprawnych, o ograniczonej sprawności ruchowej oraz niewidomych lub niedowidzących. Linie lotnicze zapewniają swoim niepełnosprawnym klientom pomoc w dotarciu do samolotu. Po dokonaniu rezerwacji należy poinformować przewoźnika czy pasażer niepełnosprawny lub z ograniczoną sprawnością ruchową będzie podróżował z własnym wózkiem inwalidzkim lub sprzętem umożliwiającym poruszanie się. W przypadku wózka inwalidzkiego należy podać jego dokładne wymiary oraz ciężar. Ma to na celu zapewnienie klientom British Airways jak najlepszej pomocy, obsługi.
- Jeśli jest wystarczająco dużo miejsca, składane wózki inwalidzkie i sprzęt umożliwiający poruszanie się można przewozić w kabinie samolotu. Jeśli w kabinie jest za mało miejsca, wózek będzie transportowany w luku bagażowym.
- W ramach dodatkowego limitu bagażu nadawanego można przewozić bezpłatnie jedno lub dwa urządzenia umożliwiające poruszanie się, np. wózki inwalidzkie.
- O ile to możliwe, pasażer może pozostać na własnym wózku inwalidzkim/innym sprzęcie umożliwiającym poruszanie się w drodze do i z samolotu. W razie potrzeby pasażer zostanie przetransportowany na swoje miejsce w samolocie na innym wózku inwalidzkim.
- Na lotniskach, na których nie jest możliwe przejście z wózkiem inwalidzkim/innym sprzętem umożliwiającym poruszanie się, konieczne może być przyjęcie go przy odprawie i zwrócenie pasażerowi w hali bagażowej na lotnisku docelowym. W takim przypadku British Airways zapewnia transport z punktu odprawy do samolotu oraz, po przybyciu na miejsce, z samolotu do hali bagażowej lotniska docelowego za pomocą innego wózka inwalidzkiego, lub innego pojazdu.
- Pasażer ponosi odpowiedzialność za dostarczenie przed podróżą wystarczających informacji na temat wózka inwalidzkiego/sprzętu umożliwiającego poruszanie się oraz akumulatorów.
- Poniżej przedstawiono typowe przykłady koniecznych środków ostrożności.
- Towarzystwo opiekuna jest wymagane, jeśli pasażer nie jest w stanie samodzielnie:
- podnieść się
- dotrzeć do wyjścia awaryjnego bez pomocy
- komunikować się z załogą w kwestiach bezpieczeństwa
- odpiąć pasa bezpieczeństwa
- chwycić i założyć kamizelki ratunkowej
- założyć maski tlenowej
Załoga British Airways nie może pomagać pasażerowi przy aparaturze oddechowej, jedzeniu, zażywaniu leków ani wizytach w toalecie. Może jednak pomagać pasażerowi w przemieszczaniu się do i z toalety, jeśli na pokładzie jest dostępny wózek inwalidzki. Brytyjskie linie lotnicze dbając o swoim niepełnosprawnych pasażerów wprowadziły na pokładzie samolotu następujące udogodnienia:
- Wózki inwalidzkie są dostępne na pokładzie podczas wszystkich lotów trwających ponad 5 godzin.
- Dostosowane toalety z poręczami w samolotach Boeing 747. W samolotach obsługujących loty trwające mniej niż 5 godzin nie ma dostosowanych toalet ani wózków inwalidzkich.
- Kilka miejsc z podnoszonymi podłokietnikami w celu zapewnienia łatwiejszego dostępu.
- British Airways oferują pomoc pasażerom niedowidzącym/niewidomym która obejmuje:
- Odprowadzenie do samolotu i odebranie z samolotu.
- Indywidualne instrukcje bezpieczeństwa i pomoc w czasie lotu.
- Na niektórych lotach dostępne są karty w języku Braille'a, a pasażerom niedowidzącym i niewidomym zapewniana jest pomoc.
- British Airways oferują pomoc pasażerom niedosłyszącym/niesłyszącym która obejmuje:
- Odprowadzenie do samolotu i odebranie z samolotu.
- Indywidualne instrukcje bezpieczeństwa.
- Napisy w przypadku angielskiej wersji pokładowej instrukcji bezpieczeństwa.
- Na większości lotnisk i na pokładzie dostępny jest system nagłośnienia w pętli indukcyjnej za pomocą słuchawek pokładowych.
- Słuchawki są zgodne ze standardowymi aparatami słuchowymi ustawionymi w pozycji "T".
- Psy posiadające certyfikat psów przewodników (Assistance Dogs), towarzyszące pasażerom niewidomym, niesłyszącym lub niepełnosprawnym, podróżują bezpłatnie w kabinie samolotu na wszystkich trasach obsługiwanych przez linie British Airways w Wielkiej Brytanii.
Ponadto psy posiadające certyfikat psów przewodników (Assistance Dogs), spełniające warunki programu Pet Travel Scheme, mogą być przewożone w kabinie samolotu na niektórych trasach międzynarodowych. - W przypadku lotów British Airways wszystkim dzieciom w wieku poniżej 12 lat muszą towarzyszyć osoby w wieku co najmniej 16 lat. Osobą towarzyszącą dziecku może być członek rodziny lub inna wyznaczona osoba. W przeciwnym razie dziecko zobowiązane jest korzystać z naszej usługi Skyflyer Solo lub nie będzie mogło odbyć podróży. Usługi Skyflyer Solo nie można zarezerwować na stronie internetowej British Airways.
Należy pamiętać, że rozporządzenia i regulacje dotyczące dzieci podróżujących samotnie mogą się różnić między krajami, z tego względu zalecane jest sprawdzenie właściwych przepisów w organach władzy danego kraju. - Skyflyer Solo jest to specjalna usługa British Airways przeznaczona dla dzieci podróżujących samotnie. Za tę usługę pobierana jest opłata. Należy ją zarezerwować i opłacić przy rezerwacji lotu dla dziecka. W przeciwnym razie zostanie pobrana opłata za anulowanie i przepisanie biletu. Usługę Skyflyer Solo należy zarezerwować co najmniej 48 godzin przed godziną odlotu, w przeciwnym razie dziecko nie będzie mogło odbyć podróży. Dzieci w wieku od pięciu lat mogą podróżować wyłącznie rejsem bezpośrednim, non-stop. Dzieci w wieku od sześciu lat mogą podróżować dowolnymi lotami British Airways. W przypadku rezerwacji w biurze podróży należy mieć przy sobie paszport dziecka, jest on wymagany przy dokonywaniu rezerwacji. Należy sprawdzić, czy wymagane wizy i wszelkie inne formalności zostały załatwione. W niektórych krajach w przypadku dzieci podróżujących samotnie wymagane są dodatkowe dokumenty.
- Należy pamiętać, że linie British Airways nie mogą przyjąć:
- dzieci podróżujących na trasach wymagających przesiadki pomiędzy lotniskami London Heathrow i London Gatwick
- dzieci na trasach wymagających przesiadki w nocy lub przerwy w podroży trwającej więcej niż sześć godzin, chyba że rodzice zapewnią dziecku opiekę w punkcie transferowym. Zanim dziecko zostanie przyjęte na pierwszy lot, należy podać pełne dane kontaktowe.
- dzieci podróżujących z listy rezerwowej.
Usługę Skyflyer Solo można zamówić tylko w biurze British Airways lub w biurze podróży zajmującym się sprzedażą biletów lotniczych.
Ograniczenia usługi Skyflyer Solo w przypadku niektórych lotów. W przypadkach gdy w danym samolocie występuje duża liczba samotnie podróżujących dzieci linie British Airways zapewniają osobę towarzyszącą. Z powodu długiego okresu oczekiwania na wydanie wizy dla osób towarzyszących na trasach do Algierii, Libii, Arabii Saudyjskiej i Rosji linie British Airways mogą oferować jedynie ograniczoną liczbę rezerwacji dla dzieci podróżujących samotnie na tych trasach.
- Rodzice zobowiązani są towarzyszyć dziecku na lotnisku i udać się do wyznaczonego stanowiska odprawy, aby przekazać dziecko opiekę linii lotniczej. Nie można skorzystać z odprawy online lub przy stanowisku samoobsługowym. W przypadku gdy dziecko podróżuje samotnie należy przybyć na lotnisko co najmniej godzinę przed planowaną godziną odlotu. Należy ponadto pozostać na lotnisku aż do momentu odlotu. Na większości lotnisk są wyznaczone stanowiska dla dzieci podróżujących samotnie. Aby uzyskać więcej wskazówek, należy o nie zapytać pracownika lotniska. Linie lotnicze British Airways wymagają wypełnienia i podpisania Formularza oświadczenia, znajdującego się w niebieskiej oprawie z czerwonymi i białymi paskami. W oświadczeniu należy podać następujące informacje:
- wiek i datę urodzenia dziecka
- języki, którymi posługuje się dziecko, jeśli nie mówi po angielsku
- czy dziecko ma alergie lub dodatkowe potrzeby
- nazwisko/adres i numer telefonu osoby, która przekazuje dziecko pod opiekę przewoźnika, i nazwisko/adres i numer telefonu osoby, która odbiera dziecko w miejscu docelowym. Ewentualnie nazwę linii lotniczych, którym dziecko ma być przekazane w ramach transferu
- kontaktowy numer telefonu, pod którym podani rodzice/opiekunowie są zawsze dostępni zarówno w przypadku lotniska wylotu jak i przylotu. Jest to szczególnie istotne w przypadku wystąpienia zakłóceń w ruchu lotniczym. Przez całą podróż dzieckiem będzie się zajmował pracownik linii lotniczej aż do momentu odebrania dziecka przez wyznaczoną dorosłą osobę na lotnisku docelowym lub ewentualnie przez pracownika innych linii lotniczych w przypadku transferu. Osoba odbierająca dziecko na lotnisku jest zobowiązania do okazania dokumentu tożsamości ze zdjęciem.
- Linie British Airways NIE przewożą zwierząt.
Oprócz głównej działalności jako przewoźnik pasażerski British Airways oferuje swoim klientom wynajem samochodu, hotelu, ubezpieczenie w podróży oraz pomoc w zarezerwowaniu biletów na atrakcje w miejscy docelowym.