Norwegian Air Shuttle to norweskie tanie linie lotnicze, będące największą niskokosztową linią skandynawską i czwartą co do wielkości tanim przewoźnikiem w Europie. Linia lotnicza Norwegian powstała w 1967 roku. Początkowo znana była jako Busy Bee Airservice (Pracowita Pszczółka) i funkcjonowała jako linia regionalna obsługująca lotniska w Bergen, Haugesund, Kristiansund, Molde, Stavanger i Trondheim. W latach 1972 - 1993 samoloty norweskiej linii lotniczej obsługiwały pasażerów jako Air Executive Norway. Od 1993 roku, po bankructwie, przejęła nazwę Norwegian Air Shuttle (Norweski Przewoźnik Powietrzny), jako tanie linie lotnicze nastawione na obsługę pasażerów podróżujących z/do Norwegii, dalej Skandynawii jak i do innych miast europejskich. Główną siedzibą firmy jest Fornebau na południowy zachód od Oslo, natomiast główna baza linii lotniczej znajduje się na międzynarodowym lotnisku w Oslo - Gardermoen. Centra operacyjne znajdują się w Oslo i Bergen. Centrum techniczne umieszczone zostało na międzynarodowym lotnisku Stavanger - Sola.
Obecnie siatka połączeń Norwegian obejmuje 186 tras i 86 portów docelowych. Od 18 grudnia 2004 roku udziały Norwegian Air Shuttle zostały wystawione na giełdzie w Oslo. Największym udziałowcem jest CEO (Chief Executive Officer - Dyrektor do Spraw Zarządzania) Bjorn Kjos, który posiada prawie 1/3 akcji firmy. Norwegian są jednym z członków Zrzeszenia Europejskich Przewoźników Niskokosztowych (ang. European Low Fares Airline Association), które powstało w 2002 roku.
Dzięki niskim cenom przelotów oraz stale rosnącym standardom obsługi klienta firma zanotowała znaczący wzrost przewozów w ciągu ostatnich kilku lat. W 2008 roku linia Norwegian przetransportowała 9,1 miliona pasażerów, czyli o 43% więcej niż rok wcześniej, a obrót firmy wyniósł 6,2 miliardów koron norweskich.
Norwegian posiada bazy w Norwegii, Szwecji i Polsce. Firma zatrudnia 1.500 pracowników, a jej siedziba znajduje się w Fornebu/Oslo. Od 2003 roku firma jest notowana na Giełdzie papierów Wartościowych w Oslo.
Flota Norwegian składa się z 43 samolotów. W latach 2008 - 2014 firma zakupi 58 nowe Boeingi 737-800. Dzięki temu flota Norwegian stanie się jedną na najnowocześniejszych i najbardziej ekologicznych wśród wszystkich europejskich flot.
Podczas gdy z bazy głównej w Oslo odbywają się loty głównie w obrębie Norwegii, to z nowo otwartego huba na Lotnisku Warszawa-Okęcie im. Fryderyka Chopina linie otworzyły trasy do Europy Centralnej, oddając na ten cel dwa Boeingi 737. W roku 2007 Norwegian wykupiło szwedzkie linie niskobudżetowe - FlyNordic i zarazem stało się największa firmą tanich przelotów w Skandynawii. W lutym 2008 roku Norwegian ruszyło z lotami z lotniska Moss w Rygge, które do niedawna znane jako lotnisko wojskowe, od października 2007 obsługuje już cywilne loty czarterowe. Przewiduje się, że lotnisko Moss stanie się niedługo silną konkurencją dla Gardermoen , co stwarzałoby niezwykle dogodne warunki dla przodującego tu Norwegian również dlatego, że zakupione bilety na loty z tego miejsca powinny być dużo tańsze, niż z głównego lotniska w Oslo. Dostępne stąd loty kierują się do Alicante, Barcelony, Málagi, Valencii (Hiszpania), Aten (Grecja), Belgradu (Serbia), Bergen (Norwegia), Budapesztu (Węgry), Istambułu (Turcja), Londynu (Anglia), Marrakeszu (Maroko), portu lotniczego Połąga koło Kłajpedy (Litwa), Szczecina i Warszawy (Polska). Linie odbywają loty do państw europejskich (Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Francja, Grecja, Hiszpania, Łotwa, Litwa, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rosja, Serbia, Szwecja, Szwajcaria, Węgry, Włochy, Wielka Brytania), a także do Turcji w Azji (porty w Antalyi i Istambule) oraz Maroko w Afryce (port w Marrakeszu).
Warto wiedzieć o specjalnej ofercie linii, jaką są bilety "Full Flex" - elastyczna oferta dla klientów podróżujących w celach biznesowych i turystycznych, a zwłaszcza dla tych, którzy często zmieniają zdanie.
Najnowsza historia
W lipcu 2006 roku linia Norwegian otworzyła nową bazę operacyjną w Warszawie. Powstała także polska filia firmy Norwegian Air Shuttle Polska Sp. z o.o. zatrudniająca polskich pilotów i załogi pokładowe. Nowa baza została założona w związku z dużym potencjałem rynku polskiego a także z oczekiwanym wzrostem zapotrzebowania na przewozy lotnicze zarówno w celach turystycznych, jak emigracyjnych.
W kwietniu 2007 roku firma podpisała list intencyjny z Finnair na zakup niskokosztowej linii szwedzkiej Flynordic. Transakcja została zrealizowana w lipcu tego samego roku. Flynordik został przemianowany na Norwegian.se, i jednocześnie zaczął się proces zmiany floty szwedzkiej z samolotów MD-80 na samoloty Boeing 737.
Nowa umowa leasingowa na zakup 11 Boeingów 737-800 została podpisana w maju 2007 roku. Wkrótce potem podpisano następna umowę na kolejne 42 samoloty Boeing 737-800 HGW (high gross weight) oraz 5 umów leasingowych. Zamówione 58 samoloty zastąpią dotychczasowe 23 samoloty Boeing 737-300 oraz 4 samoloty MD-80. Pierwszych siedem nowych samolotów zostało dostarczonych w 2008 roku, a kolejne maszyny mają być oddane do wiosny 2014 roku.
W 2007 roku firma uczestniczyła w założeniu nowego banku internetowego BankNorwegian AS. Program lojalnościowy dla norweskich klientów jest oparty właśnie o ten bank.
W styczniu 2008 roku firma utworzyła spółkę "Call Norwegian AS", która zajmuje się dostarczaniem Internetu za pokładach samolotów Norwegian oraz na lotniskach obsługiwanych przez linie.
W Polsce linie lotnicze obsługują porty, w Krakowie, Warszawie, Gdańsku, Szczecinie. Wyloty odbywają się w następujących kierunkach;
- z Krakowa do: Aalborg, Alesund, Bardufoss, Bergen, Billund, Bodo, Harstad/Narwik, Haugesund, Karup, Kopenhaga, Kristiansand, Molde, Oslo, Stavanger, Tromso, Trondheim.
- z Warszawy do: Alesund, Alicante, Ateny, Bardufoss, Bergen, Billund, Bodo, Burgas, Dubrovnik, Harstad/Narwik, Kristiansand, Malaga, Mallorca-Palma, Oslo, Rzym, Split, Stavanger, Trondheim, Varna.
- z Gdańska do: Alesund, Bardufoss, Bergen, Bodo, Harstad/Narwik, Haugesund, Kristiansand, Molde, Oslo, Stavanger, Tromso, Trondheim.
- ze Szczecina do: Alesund, Bardufoss, Bergen, Bodo, Harstad/Narwik, Haugesund, Kristiansand, Molde, Oslo, Stavanger, Tromso, Trondheim.
Pasażerów korzystających z usług linii Norwegian obowiązują następujące zasady:
- Bagaż podręczny - pasażer może zabrać na pokład 1 sztukę bagażu podręcznego
o maksymalnych wymiarach 55cm x 40cm x 20cm. Oprócz istniejących przepisów dotyczących bagażu podręcznego, na wszystkie loty w obrębie Unii Europejskiej, obowiązują następujące przepisy dotyczące przewozu artykułów w płynie:
Wszystkie płyny przewożone w bagażu podręcznym (kosmetyki, środki toaletowe, żele, pasty, kremy, emulsje, mieszanki substancji ciekłych i stałych, perfumy, pojemniki pod ciśnieniem, puszki, woda w butelkach itp.) oraz substancje w postaci wosku lub żelu muszą znajdować się w pojemnikach o maksymalnej pojemności 100 ml lub100g.
- Płyny i substancje określone powyżej muszą być zapakowane w przezroczystą, szczelnie zamykaną plastikową torebkę (maksymalna waga zawartości - 1 kg lub 1 litr).
- W dalszym ciągu wolno przewozić w bagażu podręcznym leki na receptę i odżywki dla dzieci. Pasażer musi udowodnić, że leki/odżywki dla dzieci będą mu potrzebne w czasie lotu.
- Produkty i torebki niezgodne z przepisami lub spięte wyłącznie gumką albo w podobny sposób będą niestety musiały zostać oddane.
- Bagaż rejestrowany - każdy pasażer norweskich tanich linii lotniczych, za dodatkową opłatą, może zabrać maksymalnie 2 sztuki bagażu rejestrowanego na jeden odcinek podróży o maksymalnej wadze 20 kg każda. Linia lotnicza wymaga aby każdy bagaż rejestrowany musi posiadać informacje dotyczącą właściciela tj. imię i nazwisko oraz numer telefonu kontaktowego.
- Sprzęt sportowy - duży sprzęt sportowy taki jak deski surfingowe, rowery itp. można przewieźć norweskimi liniami lotniczymi za dodatkową opłatą.
- Rower - Norwegian zezwala na przewóz 4 rowerów na jednym odcinku lotu, jeżeli nie zostały zapakowane w specjalnie do tego przystosowane torby. W przypadku, gdy rowery zostały zapakowane w specjalnie do tego przygotowane torby limit nie obowiązuje. Rower powinien być odpowiednio przygotowany do transportu tzn. kierownica powinna być złożona pod kątem 90 stopni, a pedały zdemontowane.
- Windsurfing - norweska tania linia lotnicza nie akceptuje sprzętu do windsurfingu.
- Narty i sprzęt do gry w golfa - Norwegian akceptuje przewóz sprzętu narciarskiego oraz sprzętu do golfa.
- Instrumenty muzyczne - linia lotnicza zezwala na przewóz instrumentów muzycznych, zarówno na pokładzie jak i w luku bagażowym. Każdy instrument, którego wymiary nie przekraczają następujących wymiarów 90 x 75 x 55 cm oraz 2 - 20 kg, mogą zostać przewożone na pokładzie samolotu. Przewóz kontrabasu może się odbyć wyłącznie w luku bagażowym (maksymalna ilość kontrabasów na locie to 2).
- Broń - norweska linia lotnicza przewozi zarówno broń myśliwską, jak i sportową. Pasażer musi przygotować broń do przewozu tzn. broń musi być rozładowana i zabezpieczona (rygiel/spust/magazynek musi być wymontowany oraz odpowiednio opakowany. Amunicja musi być przewożona w oryginalnie zapakowanym opakowaniu, nieprzekraczająca 5 kg. Broń może być przewożona tylko w bagażu rejestrowanym po uprzednim poinformowaniu personelu odprawy pasażerskiej.
- Zwierzęta - przewóz żywych zwierząt nie jest możliwy na trasach do/z Wielkiej Brytanii, Irlandia, Rosji, Bułgarii, Serbii, Bosina, Turcji, Kosowa, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Maroka i Egipt.
- Transport zwierząt w luku bagażowym - tania linia lotnicza zezwala na przewóz maksymalnie dwóch zwierząt podczas jednego lotu. Zwierzęta muszą być transportowane w specjalnie do tego przystosowanych klatkach spełniających wymogi określone przez IATA - zapewnienie stosownej klatki / kosza oraz tak zwanej zwierzęcej torby podróżnej (pet travel bag), która musi być wykonana z trwałego wodoodpornego materiału oraz musi być czysta. Klatka/torba podróżna musi być wystarczająco duża, aby zwierzę mogło w niej swobodnie stanąć na wyprostowanych łapach i obrócić się. Nie zezwala się na przewóz zwierząt w metalowych klatkach. Maksymalne rozmiary klatki to 101x81x89cm. Nie obowiązuje limit wagowy. Norwegian może ograniczyć czasowo lub wprowadzić zakaz przewozu zwierząt z północy i na północ Norwegii ze względu na niskie temperatury.
- Transport zwierząt w kabinie pasażerskiej - Norwegian zezwala na przewóz zwierząt (psów i kotów) tylko na rejsach krajowych wewnątrz Szwecji i Norwegii. Na pokładzie samolotu nie może się znajdować więcej niż dwa zwierzęta. Muszą się ona znajdować w specjalnych klatkach / koszach zgodnych z wymogami określonymi przez IATA. Maksymalna waga klatki / kosza wraz ze zwierzęciem to 8 kg, maksymalny rozmiar to 43x31x20cm.
- Dzieci
- Niemowlęta - dzieci poniżej 2 roku życia, muszą podróżować na kolanach osoby dorosłej (powyżej 16 roku życia). Niemowlętom (w wieku poniżej 2 lat) przysługuje bagaż rejestrowany o wadze 5kg (włączając fotelik samochodowy, wózek dziecięcy lub spacerówkę). Niemowlętom (w wieku poniżej 2 lat) nie przysługuje bagaż podręczny z wyjątkiem pożywienia i napojów potrzebnych podczas lotu. Osoba dorosła może podróżować maksymalnie z dwoma niemowlętami, wymagane jest jednak wykupienie dodatkowego miejsca i podróż z nosidełkiem lub fotelikiem samochodowym.
- Dzieci w wieku 2 - 11 lat - norweska linia lotnicza akceptuje dzieci podróżujące samodzielnie w wieku od 5 do 12 lat. Dzieci od 2 do 5 roku życia muszą podróżować z osobą dorosłą (powyżej 16 roku życia). Norwegian umożliwia wykupienie asysty dla dziecka.
- Przelot dzieci podróżujących samotnie nie jest możliwy na trasach z/do Rosji, Kosowa, Bośni, Serbii, Bułgarii, Turcji, Maroka, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Egiptu.
Dzieci podróżujące z/do Norwegii musza posiadać paszport.
- Ciąża - Kobiety w ciąży mogą podróżować samolotem do 4 tygodni przed rozwiązaniem.
W przypadku lotów krótszych niż 4 godziny przyjmowane są kobiety w ciąży do 2 tygodni przed rozwiązaniem. W każdym przypadku kobieta w ciąży musi okazać zaświadczenie lekarskie wystawione przez lekarza stwierdzające dobry stan zdrowia kobiety oraz przewidzianą datę porodu.